Wednesday, July 6, 2022

TRANSFORMASI PENDIGITALAN PEMASARAN


Dalam era yang serba moden ini, bidang pemasaran tidak terkecuali dalam melalui proses transformasi pendigitalan. Transformasi digital dalam pemasaran adalah menggunapakai semua aktiviti pemasaran secara digital menggunakan pelayan internet. Terdapat pelbagai pemasaran digital seperti iklan, media sosial, blog, enjin pencarian dan sebagainya yang dapat menghubungkan pengguna dan peniaga.

Statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia mendapati penggunaan internet seisi rumah semakin meningkat dari 91.7 peratus pada tahun 2020 kepada 95.5 peratus pada 2021. Manakala peratusan bagi temujanji perubatan yang dibuat melalui atas talian juga meningkat pada tahun 2021 dengan 10.7 peratus kepada 43.5 peratus pada 2021.  Pada tahun 2021 lebih separuh iaitu 70.5 peratus rakyat Malaysia menggunakan perbankan internet berbanding pada 2020 yang hanya 61.9 peratus. Seterusnya pembelian produk atau perkhidmatan melalui edagang seperti Shopee dan Lazada juga menunjukkan peningkatan dari 45 peratus kepada 64.7 peratus.


Covid-19 telah mengubah banyak tabiat manusia ke arah pendigitalan. Keadaan ini memberikan banyak manfaat kepada peniaga. Usah lagi mengharap buah yang tidak akan jatuh kerana peniaga seharusnya terus positif dan memikirkan strategi baru dalam mendepani cabaran perniagaan atas talian. Walaupun ramai peniaga yang terkesan, mereka dilihat tidak putus asa dan bangkit dengan pantas seperti peniaga nasi lemak di gerai-gerai yang selama ini menanti pelanggan membuat belian terus dari gerai mereka, kini semakin maju mengikut arus kemodenan dengan membuat pesanan, pembayaran dan penghantaran secara atas talian. Malah bagi memulakan perniagaan, kini peniagan tidak lagi memerlukan ruang atau kedai fizikal, tidak perlu menyewa, kerana perniagaan dan promosi dapat dijalankan secara digital dengan menggunapakai pemasaran media sosial, laman web dan sebagainya. Malah bekalan juga mampu diperolehi secara atas talian terus dari pembekal. Secara keseluruhannya segalanya mampu dilakukan dihujung jari.


Faktor geografi dan jarak tidak lagi menjadi penghalang bagi peniaga memasuki perniagaan merentasi sempadan. Keadaan ini dibantu oleh hubungan politik yang baik antara Malaysia dan negara luar yang memberi peluang buat peniaga.  Perkembangan teknologi maklumat pula memudahkan komunikasi antara pelanggan melalui laman web ke seluruh dunia. Ini secara tidak langsung dapat membantu peniaga membuat ramalan tentang tabiat pengguna seterusnya dapat menyediakan produk atau perkhidmatan terbaik mengikut kehendak, keperluan dan kuasa beli oleh pengguna.


Memegang kepada konsep pemasaran, McCarthy telah memperkenalkan strategi perniagaan yang terdiri daripada 4P iaitu Product, Price, Place and Promotion.  Booms and Bitners pula membuat tambahan People, Process and Physical Evidence juga perlu sebagai pelengkap khususnya bagi perniagaan servis dan perkhidmatan sehingga ia menjadi strategi pemasaran 7P.

Pertama adalah penghasilan produk yang mempunyai nilai, fungsi, kualiti, bungkusan yang menarik dan jaminan jika terdapat masalah atau kerosakan. Jaminan secara atas talian serta kemudahan pemulangan barang samaada untuk pemulangan terus atau pembaikan akan dapat memberi pengalaman serta kepuasan kepada pelanggan ke atas servis selepas belian.

Keduanya adalah penetapan harga mengikut strategi yang dipilih agar tidak merugikan peniagan dan pengguna. Harga yang rendah tidak menjadi penentu untuk menarik minat pelanggan kerana pengguna pastinya akan membuat penilaian sebelum membuat belian. Ini berkait rapat dengan promosi yang dijalankan oleh peniaga dalam menarik minat pelanggannya. Laman web yang menarik, serta promosi yang berterusan di tambah dengan perubahan gelagat pelanggan yang cenderung melayari laman web berulang kali sehingga akhirnya membuat keputusan untuk membeli samaada kerana keperluan mahupun kerana tertarik dengan pengiklanan yang disiarkan. Keadaan ini tidak berlaku di kedai fizikal kerana pelanggan tidak dapat membuat lawatan berkali-kali ke kedai untuk membuat perbandingan harga.

Seterusnya peniaga perlu menentukan sasaran pelanggan berdasarkan kajian dalam mengenalpasti pelanggan, masalah pelanggan serta penyelesaian untuk pelanggan. Ini memudahkan peniaga untuk memfokuskan promosi dan penciptaan produk kepada sasaran pelanggannya samaada mengikut umur, jantina atau pekerjaan. 





No comments:

Post a Comment