Kehadiran wabak Covid-19 merupakan pencutus kepada perkembangan transformasi digital. Dalam aspek pendigitalan, pandemik tersebut secara tidak langsung mencabar pelbagai pihak seperti usahawan, warga pendidik dan sektor kerajaan supaya mempercepatkan transformasi digital untuk terus kekal bertahan dalam mengharungi krisis global tersebut. Sebelum wabak Covid-19 menyerang, kebanyakan aktiviti sektor perniagaan, pendidikan serta perkhidmatan awam berlangsung secara fizikal. Namun apabila Perintah Pergerakan Kawalan (PKP) dilaksanakan pada Mac 2020, pergerakan fizikal telah dihadkan bagi membendung penularan wabak Covid-19. Maka bermulalah peralihan daripada aktiviti fizikal kepada dalam talian demi meneruskan kelangsungan ekonomi, sistem pembelajaran serta penyampaian perkhidmatan kepada rakyat.
Bidang pendidikan juga tidak terkecuali terlibat dalam mengalami transformasi pendigitalan. Covid-19 telah merubah aktiviti pembelajaran yang sebelum ini menuntut kehadiran pelajar ke sekolah bagi memastikan sesi pembelajaran dapat berlangsung, namun keadaan ini tidak lagi berlaku semasa PKP berkuatkuasa. Kaedah pembelajaran dan pembelajaran di rumah (PDPR) secara atas talian merupakan satu keperluan dan pelajar hanya perlu mengikuti kelas di alam maya secara video conference dengan menggunakan platform seperti, zoom, google meet, webex dan sebagainya. Manakala sesi pembelajaran secara luar talian iaitu pemberian bahan pengajaran juga turut diaplikasikan melalui google classroom, WhatsApp, Telegram dan email demi memastikan pelajar tidak ketinggalan meneruskan pembelajaran walaupun tidak boleh hadir ke sekolah.
No comments:
Post a Comment